esterenmarcel.reismee.nl

Dag 10

Vandaag een rustig dagje die begon met even msnen en lachen met de webcam aan. Na een ontbijtje, op bed in de vorm van een donut, op weg naar het noorden van het eiland. Dit eiland kan je maar voor de helft bekijken met de auto de overige helft moet per water of per lucht doen. Onze eerste stop was bij het Kilauea Lighthouse. De vuurtoren is buiten gebruik en vervangen door een veel simpelere versie. Bij de vuurtoren zijn verschillende vogels, schildpadden, dolfijnen en zeehonden te zien. Helaas hebben wij alleen de vogels mogen bewonderen en natuurlijk het schitterende uitzicht. Daarna hebben wij onze rit vervolgt tot het einde van deze weg. Langs een mooie kuststrook met vele mooie stranden en een mooi landschap aan de andere kant. In deze landschappen hebben wij ook een aantal watervallen gezien die van enorme hoogtes kwamen. Om een uur of 3 waren we weer terug bij het hotel waar wij bij het zwembad een drankje hebben genomen en daarna lekker hebben gezwommen en gehangen. Als avondmaaltijd zijn we bij Bubba's geweest. Dit is een speciale hamburgertent waar we een hamburger, hotdog en milkshake op hebben. Amerikaanser kan volgens mij niet.

Dag 9

Vandaag was weer vroeg op voor ons om te vertrekken naar Kauai via Honolulu. Bij de luchthaven aangekomen moesten wij afscheid nemen van Marcel zijn favoriete auto. Om daarna onze bagage in te checken. Ons zelf hadden we namelijk gisteren avond, na onze maaltijd bij de Panda express, al gedaan. Toen we bij de gate aankwamen borden de dame ons gelijk in. Bij het vliegtuig wat al klaar stond en nog niet vol was dus hup gelijk het vliegtuig in. Na een vlucht van ongeveer 45 minuten kwamen we in Honolulu aan. Hier moesten wij 3 uurtjes wachten voor onze hele lange vlucht naar Kauai (hihhi wel 25 hele minuten dus hup drankje achterover slaan en je bent er).

Staan we bij de koffer band te wachten en ja hoor geen koffer van ons oeps. Dus wij naar de koffer service stonden ze gelukkig daar. Ze waren ook met een vlucht eerder gekomen. Met de koffers op naar auto nummer drie een witte Jeep Wrangler met nog maar 4500 miles op de teller dus weer een happy chauffeur. Na het in ontvangst nemen van de auto op naar het Hotel. Eigenlijk meer een appartement (op de derde verdieping) met een gedeeltelijk uitzicht op de zee.Hier moe op bed geploft om bij te komen van de zeer korte maar erg vermoeiende vlucht (ik ben echt super blij dat we maar twee eilanden aan doen pffffff).

En nu op de kamer, waar we internet hebben, een helikopter vlucht geboekt voor vrijdag met een volle maag van onze pasta. Wat we morgen gaan doen is nog onbekend eerst maar weer even bijkomen.

Dag 8

Vandaag hebben we dan eindelijk de zeeschildpadden gespot, 2 liggend op het strand en verschillende in de zee. Die heb ik ook van dichtbij gezien terwijl ik aan het snorkelen was het water is echt super helder en er zwemmen genoeg verschillend gekleurde vissen rond.

Verder hebben bij een ijssalon een ijsje gegeten waar je zelf kon bepalen wat je er op wou ik had m&m's en Es nootjes en gummyberen (?? hoor ik jullie denken maar ik heb geproefd en het was best lekker).

We hebben net vast in gecheckt voor onze vlucht naar Kauai. Dat wordt weer vroeg op want om 8.02 vertrekt het vliegtuig. Als afscheid van dit hotel hebben we nog even een Mai Tai en een pina colada genomen. Zo nog even naar de outlet en daarna de koffers weer inpakken.

Dag 7

Zo vandaag een dagje rustig aan doen en geen wekker. En ja wat denk je om 6 uur klaar wakker. Toen maar een beetje lopen trutten en daarna richting de Mac voor ons ontbijtje. Ja, en dat is dan wel de egg mac muffin maar ook de pancakes. En als drankje een smootie banana-strawberry, heb je toch nog een beetje het idee dat je dag gezond begonnen is.

Daarna in onze cabrio met het dak open richting de diverse stranden opzoek naar schildpadden.

Het eerste strand wat we aangedaan hebben is het Kekaha Kai state park strand. Hier stond veel wind en er waren erg hogen golven die je dan omsleurde en gelijk heel je neus, en alle holtens in je hoofd, leeg spoelde. Wel een mooi strandje om te snorkelen maar wel erg druk. Na hier half verzopen te zijn op naar het volgende strand Waikoloa Beach. Dit is een zwart strand waar het water een stuk rustiger is en we ook diverse schildpadden zelfs zonder te snorkelen gezien hebben. Morgen word onze missie vroeg naar dit strand om te hopen dat de schildpadden dan nog op het strand liggen.

Verder hebben we even geshopt in het winkelcentrum bij het strand en toen op naar ons hotel.

Toen wij op de boulevard naar het hotel reden zagen wij dat de vissers van de viswedstrijd in het haventje aan het aanleggen waarom om daar hun, echt super grote, vissen te laten wegen. Dus noodstop om daar een foto van de maken. Na dit schouwspel hadden we toch wel trek gekregen. Ons diner werd de pizza hut. Echt zo raar, thuis eet je een hele pizza makkelijk in je uppie op en hier ga je wederom met een doggie bag naar je kamer terug.

Hier terug gekomen even douche en aftersun smeren want ja wie bruin wil worden moet eerst rood worden he.

Dag 6

Zo vandaag was weer een lange dag, we zijn met de Jeep op 4000 meter hoogte geweest. Het was een spannende rit naar boven, het eerste stuk was goed te doen over Saddle Road. Vandaar naar het bezoekerscentrum op 2800 meter. Daar is het echte werk begonnen een grindpad omhoog, en dan bedoel ik ook echt omhoog. 2 keer gestopt omdat de olie van de motor te heet werd. Maar eenmaal boven gekomen een mooi uitzicht boven op de wolken en de sterrenkijkers. Maar ja toen nog naar beneden gelukkig hadden we een 4 wheel drive want dat was wel nodig zeker naar beneden.

Daar vandaan zijn we verder gegaan naar Hilo, hier hebben we even zitten lunchen in een mooi aan gelegd park met uitzicht op Coconut Island. Aan de kust van Hilo hebben we nog een zeeschildpad gespot deze was echt groot, jammer genoeg niet de tijd gekregen om hem op de foto te zetten.

Verder was er niet zoveel te doen in deze stad dus toen zijn we maar terug gegaan naar Kona. Onderweg begon de auto alleen een beetje veel herrie te maken. Ik denk dat er één remblok was versleten we hoorde echt zo'n metaal op metaal geluid. Dus op naar het verhuurbedrijf. Alleen hadden ze geen Jeep meer, dus nu moeten we het doen met een Mustang cabriolet, echt heel vervelend Haha.

Toen zijn we verder gegaan en zijn we per ongeluk op een mooi lang strand terecht gekomen, ik nam namelijk een afslag te vroeg. Hier zit ook nog wat winkeltjes waar oa de Subway. Hier hebben dus maar een lekker broodje op.

Morgen gaan we het even lekker rustig aan doen.

Dag 5

Zo nu vanmorgen door de wekker gewekt om 5 uur. We wilde namelijk naar een strand waar zeeschildpadden zitten maar helaas was het in het boekje weer makkelijker neergezet dan de werkelijkheid dus is. Aangekomen bij het straatje bleek dat het heel moeilijk toegankelijk was met de auto en dat het om te lopen te ver was dus toen maar verder langs de kust gereden naar het noorden. Gestopt bij een mooi strand (Hapuna Bay) waar Marcel een gat in de lucht sprong van wat hij zag.

Toen richting Waipio Valley. Dit is de grootste van de zeven enorme valleien die de kust doorsnijden.. De wanden zijn 600m steil omhoog. Hier loopt ook een wandelpad deze hebben wij geprobeerd maar zijn al snel tot de conclusie gekomen dat deze te steil voor ons was. Daarna zijn wij onze weg gaan vervolgen richting het zuiden, langs de kuststrook. Hier zijn diverse watervallen waaronder de Akaka Falls die omringt is met bomen, klimplanten en orchideeën. Om de orchideeën nog beter te zien hebben wij ook een bezoek gebracht aan de Hawaii Tropical Botanical Garden.

Echt Hawaii doet ons elke keer weer verbazen wat de diversiteit is van landschappen. Het gaat hier echt van woestijn tot de tropen.

Op dit moment zitten wij even lekker op het balkon uit te rusten van de trip en gaan we straks even naar de haven om wat te eten en het resultaat van de vis competitie te aanschouwen.

Dag 4

Aloha. Vandaag een uurtje later als de voorgaande dagen. Maar het vroege opstaan bevalt met de drukke dagen van doen.

Gisteren naar de Volcano geweest. Zo'n 2,5 uur rijden van Kona. Onderweg echt zo diverse natuur gezien echt van de Ierse bergen naar het tropisch regenwoud tot aan een zware woestijn van lava. Aangekomen bij de Volcano een natuur park in geweest dat Hawaii Volanoes National Park heet. Hierin kan je een route rond de krater rijden maar omdat de vulkaan nog actief is komen er soms gifte dampen uit de krater waardoor een deel van de weg soms afgesloten is. Dit was ook bij ons het geval. Maar geen probleem dan blijft er nog een rit over met veel viewing points (uitzicht punten) waar je echt fantastische dingen ziet. Zo hebben we de crater Halema'uma'u waar de zwaveldampen nog uit op stijgen. En de Thurston Lava Tube: dit is een grote tunnel die achter is gebleven toen een onderaardse lavarivier droog kwam te liggen. Deze is bereikbaar via een woud van varens.

Na het rondje gereden te hebben zijn we richting de kust gegaan waar de lava in de zee stroomt en er dus enorme stoomwolken ontstaan. Hier zijn we een nederlands gezin tegen gekomen die ons vertelde dat we via de Hwy 11 en 130 naar Kalapana moesten rijden om daar de lava echt in zee te zien stromen. Dus hup onze mooie Jeep weer in en rijden. Helaas kwamen we daar en viel het een een beetje tegen. Wel veel stoom en hier en daar wat vuur maar geen stromende lava. Dat wordt dus deze week nog naar Hilo om daar op een boot te stappen en het vanaf de zee te gaan bekijken.

's Avonds zijn we Kona ingegaan om daar lekker aan de pizza en pasta te gaan waarna we moe en voldaan met onze doggie bage naar onze Kingsize bedje zijn gegaan.

17.00 uur

Zo we zijn weer terug in onze kamer, we zijn opzoek gegaan naar Kealakekua Bay, hier staat een monument op de plaats waar kapitein Cook stierf, we zijn hier wel gekomen maar we waren er eerst voorbij gereden dus we zijn eerst bij Ka loe (het zuidelijkste punt van de USA) geweest. Het waaide hier erg hard er staan hier windmolens maar deze zijn er slecht aan toe verroest en vervallen.

De locals waren hier aan het vissen vanaf de klif. Ze hebben daar loopplanken gemaakt met takels om de vissen naar boven te halen, jammer genoeg hebben we dat niet gezien.

Vervolgens zijn we weer terug gereden richting Kealakekua Bay we wilden eerst nog bij een ander strandje kijken maar daar eenmaal aangekomen via een smal slinger weggetje was het toch niet helemaal wat we verwachten, te veel plaatselijk bevolking.

Dus toen maar weer verder naar Captain Cook. Hier hebben we bananen cake gekocht, die ons was aangeraden, en hij smaakte inderdaad erg goed. Bij het strand aangekomen bleek dat we met een kano naar het monument konden varen maar aangezien dat best een eind was hebben hiervoor maar bedankt. In plaats daarvan zijn we verder gereden en hebben we een stukje off the road gereden waar we flink door elkaar zijn geschud. Nu gaan we zo maar weer eens kijken wat we kunnen gaan eten.

Dag 3

Goedemorgen weer. Ik ben wederom niet verder gekomen dan vijf uur dus zit weer op het balkon hihi. Gisteren zijn we naar Kona centrum geweest hier bij het haventje geweest en rond gekeken bij de diverse winkeltjes. Op de terug weg diverse keren even achter de winkeltjes gekeken bij de zee en daar heel veel kleine krabbetjes en visjes gezien. Het mooiste was echt een grote gele vis die wij alleen van uit een aquarium kennen. De zee is hier echt zo helder en blauw dus dat wordt toch een keer snorkelen. Ook veel vogels gezien. Wat wel een hele aparte is om hier te zien is toch wel onze huismus die dan vrolijk tussen de fel gele en roodkleurige vinkjes fladdert.

's Middags hebben we bij het zwembad gezeten en een vriendelijk Amerikaan heeft ons nog een aantal tips gegeven over waar we heen moesten om te snorkelen, te eten en te shoppen. Niet veel later maar gelijk even bij zo'n shop wezen kijken om eten te score voor ons ontbijt.

's Avonds hebben wij in zeer lekker zittende stoelen naar de zonsondergang gekeken bij het hotel onder het genot van een cocktail en een hapje eten. Toen naar de hotelkamer waar ik veel te vroeg per ongeluk in slaap ben gevallen.

Zo vandaag gaan we richting de vulkaan dus ik ga nu snel ontbijten en douche om zo te vertrekken. Ik ben benieuwd!!