esterenmarcel.reismee.nl

Dag 4

Aloha. Vandaag een uurtje later als de voorgaande dagen. Maar het vroege opstaan bevalt met de drukke dagen van doen.

Gisteren naar de Volcano geweest. Zo'n 2,5 uur rijden van Kona. Onderweg echt zo diverse natuur gezien echt van de Ierse bergen naar het tropisch regenwoud tot aan een zware woestijn van lava. Aangekomen bij de Volcano een natuur park in geweest dat Hawaii Volanoes National Park heet. Hierin kan je een route rond de krater rijden maar omdat de vulkaan nog actief is komen er soms gifte dampen uit de krater waardoor een deel van de weg soms afgesloten is. Dit was ook bij ons het geval. Maar geen probleem dan blijft er nog een rit over met veel viewing points (uitzicht punten) waar je echt fantastische dingen ziet. Zo hebben we de crater Halema'uma'u waar de zwaveldampen nog uit op stijgen. En de Thurston Lava Tube: dit is een grote tunnel die achter is gebleven toen een onderaardse lavarivier droog kwam te liggen. Deze is bereikbaar via een woud van varens.

Na het rondje gereden te hebben zijn we richting de kust gegaan waar de lava in de zee stroomt en er dus enorme stoomwolken ontstaan. Hier zijn we een nederlands gezin tegen gekomen die ons vertelde dat we via de Hwy 11 en 130 naar Kalapana moesten rijden om daar de lava echt in zee te zien stromen. Dus hup onze mooie Jeep weer in en rijden. Helaas kwamen we daar en viel het een een beetje tegen. Wel veel stoom en hier en daar wat vuur maar geen stromende lava. Dat wordt dus deze week nog naar Hilo om daar op een boot te stappen en het vanaf de zee te gaan bekijken.

's Avonds zijn we Kona ingegaan om daar lekker aan de pizza en pasta te gaan waarna we moe en voldaan met onze doggie bage naar onze Kingsize bedje zijn gegaan.

17.00 uur

Zo we zijn weer terug in onze kamer, we zijn opzoek gegaan naar Kealakekua Bay, hier staat een monument op de plaats waar kapitein Cook stierf, we zijn hier wel gekomen maar we waren er eerst voorbij gereden dus we zijn eerst bij Ka loe (het zuidelijkste punt van de USA) geweest. Het waaide hier erg hard er staan hier windmolens maar deze zijn er slecht aan toe verroest en vervallen.

De locals waren hier aan het vissen vanaf de klif. Ze hebben daar loopplanken gemaakt met takels om de vissen naar boven te halen, jammer genoeg hebben we dat niet gezien.

Vervolgens zijn we weer terug gereden richting Kealakekua Bay we wilden eerst nog bij een ander strandje kijken maar daar eenmaal aangekomen via een smal slinger weggetje was het toch niet helemaal wat we verwachten, te veel plaatselijk bevolking.

Dus toen maar weer verder naar Captain Cook. Hier hebben we bananen cake gekocht, die ons was aangeraden, en hij smaakte inderdaad erg goed. Bij het strand aangekomen bleek dat we met een kano naar het monument konden varen maar aangezien dat best een eind was hebben hiervoor maar bedankt. In plaats daarvan zijn we verder gereden en hebben we een stukje off the road gereden waar we flink door elkaar zijn geschud. Nu gaan we zo maar weer eens kijken wat we kunnen gaan eten.

Caroline

Wat klinkt het allemaal geweldig jaloersmakend. Hier kan ik de zon niet eens zien, vanwege de bewolking. Heel veel plezier verder!

-tinyhekkert@hotmail.com-

hallo vakantie gangers, ik heb de verhalen gelezen en jullie hebben al heel wat gezien begrijp ik nu geniet er maar lekker van nu zekker weer haast naar het tweede eiland nu ik wens jullie nog veel pleizier ik hoop dat dit berichtje over komt groetjes